Der er ingen dårlige følelser; der er ønskede og uønskede følelser. Fordi en følelse er smertefuld eller ubehagelig gør den ikke nødvendigvis dårlig. Hvis en elsket en svigter eller forråder dig, er det menneskeligt at man føler sig såret og skuffet.

Det væsentlige spørgsmål om følelser er ikke om de er gode eller dårlige, men om de er passende for situationen. Det vil sige, passer de til omstændighederne. For eksempel. Går man f.eks. igennem en skilsmisse, er det næsten uundgåeligt at føle tab og smerte, svigt, men det er ikke hensigtsmæssigt at føle disse følelser, hver gang en ven/kammerat forlader en for en dag på arbejde. Det gør ikke disse følelser dårlige – kun upassende. At være menneske betyder at man ofte får sådanne “upassende” følelser. Hvad kommer udefra – hvad kommer indefra? Er der nogle situationer og følelser der går igen?

Enhver tilbagevendende følelse –  der ikke matcher situationen –  kan ses som et signal, et budskab om nogle aspekter af ens liv. Beskeden, budskabet er naturligvis forskelligt for hver enkelt person; men der er visse generelle budskaber, følelsesmæssige beskeder som er ganske almindelige.

SKYLD: En meddelelse om at du har overtrådt dine egne standarder, forventninger til dig selv. Vær sikker på at virkelig bruger dine enge standarder og at de er passende for situationen. Du kan ændre og justere standarder og lære for fremtiden.
SKUFFELSE: En meddelelse om at ændre forventningerne. Skuffende resultater kommer fra ikke at få vores forventninger opfyldt.
DEPRESSION: En besked om at du har brug for at ændre noget ved dig selv og / eller dit liv.
HÅBLØS: En besked om at give slip på noget.
JALOUSI: En meddelelse om at din følelsesmæssige trivsel er truet.
MISUNDELSE: En meddelelse om at der er noget, du ønsker. Er “det” værd at gå efter?
FASTLÅST: En meddelelse om at gå uden for dig selv, lære empati, og se sig selv udefra og samle mere information og ressourcer.
VREDE: En meddelelse om behovet for at stoppe misbruget – fra self towardself eller fra andre mod selv.
SMØLERI: En meddelelse, at du enten ikke ved, hvordan man gør noget, eller du ikke vil. Gide godt at gide.

Følelser er ens venner, dine allierede – som ikke bør anvendes som undskyldninger for det du tænker; men må respektere og lære af som noget processuelt. Følelser kommer og går.

Sommetider folk er bange for, at hvis de ‘giver efter’ til deres følelser at de vil drukne i dem. Men det modsatte er tilfældet; “Giv efter” for dem og de vil lede dig gennem tunnelen til lyset af læring og forandring. Følelser får os ikke ind i problemer – det er de følelser, vi har om vores følelser som fastholder os i evt. negativitet og stagnation. Følelser er vores lærere og giver muligheder for at lære og ændre os.

Lykke er når ens forventninger passer til realiteterne.

ER TANKE, FØLELSER OG KROP I BALANCE?

Føler du dig forvirret, fastlåst i vaner og gamle handlingsmønstre?Oplever du igen og igen de samme nederlag, fejltagelser og skuffelser iforhold til andre mennesker?

Søger du trøst gennem mad, alkohol, arbejde, forbrug ogunderholdning – eller ser du kun problemerne hos de andre! Ønskerdu forandring?

Eksempler på situationer, hvor du kan have brug for hjælp:

* kørt fast i et gammelt forhold. Angst, uro og rastløshed.Skyldsfølelse eller sorg.
* problemer i parforhold, ændring i livssituation, skilsmisse,arbejdsløshed.
* forvirring, depression, vrede og hævntanker.
* isolation eller kontaktproblemer. Følelsesfravær ellertræthed og søvnproblemer. Humørsvingninger.
* manglende selvtillid. Reduceret logisk tankevirksomhed.
* hukommelsessvækkelse, problemer med koncentration. Overfølsomhedfor lyde, angst for fremmede eller mørke.
* smerter i kroppen. Muskelspændinger.

Vi kan kalde det “at have problemer”, “en krise” eller “stress” men det betyder måske blot, at ens selvopfattelse, livsindstilling, forventninger til hverdagen ikke svarer til den aktuelle situations konkrete kompleksitet.