Skip to content
Menu
  • Ask ChatGPT 4 / Turbo
  • Post Sections
    • Thoughts
    • Ideas
    • Stories
    • Concept Design
    • Memetic Engineering
  • What´s that?
    • What`s that? – Volume 005 Nov 2023
    • What´s that? – Volume 004 Apr 2023
    • What´s that? – Volume 003 Mar 2023
    • What´s that? – Volume 002 Feb 2023
    • What`s that? – Volume 001 Jan. 2023
    • Newsletter Archive
  • E-books
    • Ebook: Phenomenology in AI and Machine Learning
    • Ebook: Navigating the Intersection of Technology and Self
    • Ebook: The Illusion of Reality: A Story of Psychological Suspense
    • Ebook: Towards an Integral Psychology – Cognitive Integration
  • Contact me
    • What about this site
      • What is Digital Phenomenology
      • Terms of Service
    • Contact me
  • Search
  • Ask ChatGPT 4 / Turbo
  • Post Sections
    • Thoughts
    • Ideas
    • Stories
    • Concept Design
    • Memetic Engineering
  • What´s that?
    • What`s that? – Volume 005 Nov 2023
    • What´s that? – Volume 004 Apr 2023
    • What´s that? – Volume 003 Mar 2023
    • What´s that? – Volume 002 Feb 2023
    • What`s that? – Volume 001 Jan. 2023
    • Newsletter Archive
  • E-books
    • Ebook: Phenomenology in AI and Machine Learning
    • Ebook: Navigating the Intersection of Technology and Self
    • Ebook: The Illusion of Reality: A Story of Psychological Suspense
    • Ebook: Towards an Integral Psychology – Cognitive Integration
  • Contact me
    • What about this site
      • What is Digital Phenomenology
      • Terms of Service
    • Contact me

SEO KIOSK

Digital Phenomenology

Piaget

Piaget

For så vidt vi indgår i interpersonelle relationer dannes der konstant betydning, der regulerer deltagernes handlinger. Genstanden for undervisningen er således mere præcist de sæt af ìregler til at tænke verden iî der udvikles i forløbet.? Vi kan tale om om åbning af en psykologisk diskurs. Der udvikles ganske enkelt et nyt sprog. Man lærer at tænke psykologisk. Virkeligheden læses fremover over gennem nyligt tilegnede teorierkonstruktionssystemer af begreber og fortolkninger af sig selv og af sine medmennesker – aksen selv-andre. Virkeligheden, det reelle tænkes set gennem skabeloner, mønstre,?? Z variable skema, billeder, diagrammer, symboler og metaforer, som samtidigt skabes og læses ind i omverdenen. Det gælder iflg. Kelly den enkeltes psykiske processer og de måder og metoder, adfærd, der kanaliserer den enkeltes foregribelse af hændelser og egne handlinger.

Interesserede sig for barnets konstruktion af virkeligheden. Barnet har nogle skemaer, kategoristrukturer i hovedet, som gør at det kan sanse og opfatte med mening. Med udgang i tidlige reflekser dannes ifølge Piaget et kognitivt skema, en mental konstruktion, en struktur, som en model for adfærd i sammenlignelige omstændigheder. Kognitive strukturer som rummer dele af den viden et individ på et givent tidspunkt er i besiddelse af, og som samordnes med andre skemaer, hvorved mere omfattende generaliserede og differentierede skemakonstruktioner og strukturer opstår.Tidlige reflekser danner et skema, en mental struktur, en model for adfærd i sammenlignelige omstændigheder. Logisk tænkning opfattes som internaliseret handling, operation, som kan gøres reversible og samordnes med andre operationelle strukturer. Intelligens ses hos Piaget som et udviklingsbegreb (ikke test-psykologiens medfødte intelligens).

1. sensomotoriske o – 2 år, menneskets natur: at komme autistisk til verdenen præget af objektkonstans (bold udenfor synsfelt) Barnets svarer til primitive kulturer. Forsinket imitation markerer slutningen af fasen, genstande indgår i handlinger.

Stadiet for reflekserne eller de nedarvede adfærdsformer, som også er stadiet for de første instinktive (nærings-) tendenser og de første emotioner.
Stadiet for de første motoridske vaner og de første organiserede perceptioner, som også er de første differentierede følelsers stadium.
Stadiet for den senso-motoriske eller praktiske (førsproglige) intelligens, sdom også er det stadium, hvor barnet foretager elementær tilpasning af sine følelser og giver disse deres første ydre tilknytninger.
Disse tre stadier udgør spædbarnsperioden (som strækker sig indtil 1 1/2 – 2 års alderen, dvs. går forud for udviling af sprog og tænkning.

2. præ-oprerationelle 2 – 7 år, tænke på indre plan, opfatter konkret, strukturoverensstemmelse, vand fra høj til flad skål, lærer masse og rumfang, ikke bare overflade, men dybere konstanter. Operationsstruktur mangler.
Stadiet for den intuitive intelligens og de spontane inter-individuelle følelser, hvor de sociale selationer præges af underkastelse under de voksne ( fra 2 til 7 år eller anden del af ìden tidlige barndomî).

3. konkret-oprationelle 7- 11 år, prøver sig frem, tænke logisk konkret, gentager handlinger inden i hovedet, internaliseret handling.
Stadiet for de konkrete intellektuelle operationer (den logiske tænknings begyndelse), som også er stadiet for de etisk-sociale samarbejdsfølelser ( 7 til 11 – 12 år).

4. formelt-operationelle 11 – 15 år, hvor man kan følge en konkret plan.
Stadiet for de abstrakte, intellektuelle operationer, som også er det stadium, hvor personligheden udformes og hvor barnet affektivt og intellektuelt træder ind i voksenverdenen (de unge år). (Piaget:Barnets psykiske udvikling side 9)

Fra Piagets epistemologisk individ-orientering, omkring indlæring som en reception af faktisk viden eller information, har man i de senere år vendt sig mod det interpersonelle kontinium og genstandsområde, mod læreprocesser – deltagelse i sociale handlinger, med vægt på hele personen betragtet som en gensidig konstituering af agent (aktør), aktivitet (handling) og social omverden. Der fokuseres på processens evne til social/historisk transformation og mere specifikt fokus på de skiftende relationer mellem procesdeltagerne i en forandret social praksis (eks. udskiftning af de ældre)

Piaget var som Freud og Erikson rekapitulationstænker (men var dog modstander af deres ìbiologiske modningî). Piaget interesserede sig for det erkendelsesmæssige og udviklingsmæssige hos barnet. Ikke for barnets skyld, men for at bruge barnet som tænkemodel.

For ikke at falde for “strukturel determinisme” har man til assimilering/akkomodationsprocesserne knyttet begrebet “intentionalitet”, som betegnelse for en persons vedvarende strøm af reflektive momenter af engagement og social konteks – en vedvarende strøm udvidet til at omfatte udviklingsbaner for deltagelse – udvikling af et selv og identitet. Piaget får ikke fat i “sproget”, i miljøets påvirkning og mangler interesse for barnets egen motivation og interesse. Får isoleret tænkningen fra resten af livet. Der bør i dag tænkes “domæne specifikt”, ikke som hos Piaget, hvor tænkning gennemløber faser. Problemløsning er domæne specifik og det kræver en vidensbase. Der kræves en vidensbase og ikke bare formelle regler, sociologiske faktorer spiller naturligvis ind. Sprogligt – et ords betrydning er afhængig af diskurs kommuner. Det betyder at subjektet og omverdenen ignoreres hos Piaget, og der sættes skel mellem noget ydre og indre – viden oplagres i rygmarven, som en svamp der absorberer vand!

SEO KIOSK could be interpreted as a metaphor for the brain’s ability to optimize search processes and organize information in a streamlined manner, similar to how a kiosk presents information in a simplified and accessible way – kiosk mode!

https://youtu.be/7YRYITEi5kY?si=HKrUP7ec8E8klX1N

Follow on Facebook and watch more music/videos created on my iPad on Youtube

THOUGHTS

download 3 1 Thoughts

Education and Social Media: A Modern Dichotomy in Shaping a Good Future

Poul17 October 2023
Education and Social Media: A Modern Dichotomy in Shaping a Good Future In the ongoing evolution of education, the...
pixie content4 img 668x350 Thoughts

AI-as-digital twin

Poul14 April 2022
A digital twin is a virtual representation of a physical object, system, or process that mimics its behavior and...
ImangnTmpface Thoughts

Exploring Hari Seldon’s Role in the Asimov Foundation Series

Poul13 November 2023
Exploring Hari Seldon's Role in the Foundation Series Isaac Asimov and the Foundation Series: Isaac...
photo 1519291961334 f89e61145932 Ideas

Private investigations

Poul10 October 2017
A private investigator (often abbreviated to PI and informally called a private eye), a private detective,...

STORIES

8 Stories

What is Auteur Theory

Poul26 December 2021
Really! What is Auteur Theory? Tell me about...
photo 1519291961334 f89e61145932 768x513 1 transformed scaled Stories

Problem areas in the integration of digital phenomenology in school education:

Poul10 February 2023
Today, we'll be talking about the integration of digital phenomenology in school education. This topic has both...
monn palace egypt Stories

Ibn Arabi and ChatGPT

Poul27 February 2023
Me: are you familiar with a sufi poet  and philosopher ibn arabi Yes, I am...
Showreel Stories

Digital Student Video Fashion

Poul15 August 2017
...

Memetic Engineering

bpr

Business Process Reengineering

10 November 2023
orglearn

Organizational Learning

10 November 2023
finale from the louis vuitton me

Learning Processes

10 November 2023
download 5

Meaning Formation and Situated Learning

10 November 2023

Ideas

A tan skin aztec female all blue and gold elaborat 1

Digital Phenomenology and the Hard Problem of Consciousness

11 November 2023
image ord

What`s that? – Volume 005 Nov 2023

10 November 2023
cityscape

Computational thinking, and critical thinking skills

6 November 2023
ScreenShot 20231106091817

The Power of Computational Thinking in Understanding AI and the Universe

6 November 2023

Memetic Engineering

https://www.youtube.com/watch?v=G3-7Y5t8DaE

MEMETICS

Skærmbillede 2017 09 23 kl. 12.44.18

The meme-as-chunking

23 September 2017
20211019 064913000 iOS

Contact Form

25 October 2023
Skærmbillede 2017 09 25 kl. 10.16.03

Really! What are Facebook Algorithms

25 September 2022
photo 1519291961334 f89e61145932 768x513 1 transformed scaled

Ask ChatGPT 4 / Turbo

25 October 2023

Subscribe to SEO KIOSK Newsletter

Don´t miss any of my latest posts. You will not regret it!

Unlock a World of Knowledge! Subscribe to my Newsletter. For Expert Insigts. Educational Articles. And Exclusive Updates. Elevate Your Learning Experience with My Curated Content. Join Me on This Enriching Journey. Don´t miss any of my latest posts.

Please confirm your E-mail !
You will not regret it!

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription. You will not regret it!

A7BB2B9A 00D0 483F BC25 7C4520130450 scaled
Stories

Isaac Asimov and Hari Seldon’s plan

Poul27 February 2023
2017 11 22 14.34.21
Concept Design

Cybernetics

Poul23 September 2017
photo 1519291961334 f89e61145932 768x513 1 transformed scaled
Memetic Engineering

Ask ChatGPT 4 / Turbo

Poul25 October 2023
download 1 1
Ideas

Effective keyword research strategy advice from H.C.Andersen

Poul27 October 2023
44b61c09 b503 4d51 a763 e85964bb4f2b
Stories

ChatGPT: Text-to-Music created by Poul Goldschadt

Poul22 November 2023
Hovedstrømninger i Metapsykologien 1900 – 2000
Første bølge
Første bølge
Pavlov – Skinner
Kelly
Lakoff
Anden bølge
Anden bølge
Freud
Piaget
Mahler
Stern
Bowlby
Kohlberg
Vaillant
Tredie bølge
Tredie bølge
Maslow
Blumer
Winnicut
Goleman
Fjerde bølge
Fjerde bølge
Jung
Habermas
Grof
Wilber
Personal Construct
Introduktion - 1998
Modelstruktur
Find din type
1. Perfectionist – The Ruler
2. Hjælperen
3. Motivatoren
4. Artisten
5. Tænkeren
6. Loyalisten
7. Generalisten
8. Lederen
9. Formidleren
Business Process
Introduktion - 1998
Kapitel 1
Kapitel 2
Kapitel 3
Kapitel 4
Kapitel 5
Kapitel 6

Copyright © 2023 SEO KIOSK. All Rights Reserved.

Codilight Theme by FameThemes