Skip to content
Menu
  • Ask ChatGPT 4 / Turbo
  • Post Sections
    • Thoughts
    • Ideas
    • Stories
    • Concept Design
    • Memetic Engineering
  • What´s that?
    • What`s that? – Volume 005 Nov 2023
    • What´s that? – Volume 004 Apr 2023
    • What´s that? – Volume 003 Mar 2023
    • What´s that? – Volume 002 Feb 2023
    • What`s that? – Volume 001 Jan. 2023
    • Newsletter Archive
  • E-books
    • Ebook: Phenomenology in AI and Machine Learning
    • Ebook: Navigating the Intersection of Technology and Self
    • Ebook: The Illusion of Reality: A Story of Psychological Suspense
    • Ebook: Towards an Integral Psychology – Cognitive Integration
  • Contact me
    • What about this site
      • What is Digital Phenomenology
      • Terms of Service
    • Contact me
  • Search
  • Ask ChatGPT 4 / Turbo
  • Post Sections
    • Thoughts
    • Ideas
    • Stories
    • Concept Design
    • Memetic Engineering
  • What´s that?
    • What`s that? – Volume 005 Nov 2023
    • What´s that? – Volume 004 Apr 2023
    • What´s that? – Volume 003 Mar 2023
    • What´s that? – Volume 002 Feb 2023
    • What`s that? – Volume 001 Jan. 2023
    • Newsletter Archive
  • E-books
    • Ebook: Phenomenology in AI and Machine Learning
    • Ebook: Navigating the Intersection of Technology and Self
    • Ebook: The Illusion of Reality: A Story of Psychological Suspense
    • Ebook: Towards an Integral Psychology – Cognitive Integration
  • Contact me
    • What about this site
      • What is Digital Phenomenology
      • Terms of Service
    • Contact me

SEO KIOSK

Digital Phenomenology

Jung

Jung
Hvor Freuds psykologi måske var udadrettet, idet han tog udgangspunkt i menneskets driftliv, seksualitet og hæftede sig ved de konflikter disse afstedkom, var Jungs psykologi mere indadrettet. Han mente at se en indre åndelig-energitisk udviklingsproces. En proces der ikke styrede mod seksuelle mål, men i retning af “selvet”, mod personlighedens modne og fuldtudviklede kernestruktur. Det ubevidste er ikke alene at betragt som sex, agression, men en positiv og kreativ/aktiv del, der kan træffe valg, beslutninger, med påbud og forbud, og Jumg mente at sådanne strukturer kunne ændres gennem selv-observation og analytisk terapi. Hvor Freud orienterede sig mod nogle tidlige psykoseksuelle udviklingsfaser (oral, anal, fallisk og genital) og personlighedens triadiske kønsudvikling (præødipalt, ødipalt, postødipalt), og udviklede psykoanalysen som behandling, var Jung mere interesseret i en udvikling af personligheden i en mere moden alder, idet han mente at se en medfødt udviklingsplan, en “individuationsproces.”?
Hvor Freud orienterede sig for “jeg”udviklingen, interesserede Jung sig for “selvet” og relationen til “jeget” formidlet over den enkeltes “persona”. Jung talte om en persons “persona” som en nødvendig, tillært identitetsopfattelse, påført den enkelte af dennes omgivelser, falsk og ikke i harmoni med den enkeltes “selv”. Persona betyder noget i retning af maske, eller snarere tale ud gennem (per sonar).
Ved at afkode glemte symboler fra gamle esoteriske traditioner søgte han at vise hvorledes væren og psyke kunne “kommunikere” sammen i myter og metaforer for at bringe orden og enhed i den indre verden. Jung omtalte selve processen hvorigennem individet får kontakt med “selvet” som “individuation”. En selv-virkeliggørelse, der kan forene psykiske modsætninger, det bevidste og det ubevidste, en integrering af det personligt og kollektivt ubevidste ved f. eks. at arbejde med drømme. Jung udviklede en analytisk teori, jvf. hans beskrivelse af “arketyper”, og udviklede forskellige terapeutiske teknikker i dette arbejde, bl.a. tegning, og visualisering, den “aktive imagination”, som han så som en samtale mellem persona og selv, jeget og det ubevidste.
Hvor Freud så religionen som umodenhed og religiøsitet som udsprunget af ødipuskomplekset, så Jung religionen og dens symboler som en hjælp til at finde sig selv. Religionen for Jung er ikke knyttet til overjeget, er ikke nogen neurose. Men udgør et oprindeligt behov på lige fod med seksualiteten. Man kan blive neurotiker af at fornægte sin religiøsitet, som ved at fornægte sin seksualitet. De religiøse symboler virker i psykens oprindelige lag. Jung lagde så at sige en “underetage” under Freuds ubevidste – det kollektive ubevidste. Erfaringer fra drømme som ikke kan føres tilbage til den ordinære bevidstheds erfaringer og altså ikke kan forklares symbolsk ud fra det personlige ubevidste, drømme som samtidig var båret at stærke følelser af betydningfulded. Ifølge Jung gemmer det kollektive ubevidste på motiver, fortællinger, sagn , som følger menneskearten og således ligger bag de personlige erfaringer. Disse transpersonlige motiver kaldte Jung for “arketyper”.
Arketyper at fællesmenneskelige grundtyper, urbilleder eller forbileder, som man ligesom kommer “programmeret” med, Jung omtaler dem som instinktive beredskaber, dispositioner, rammeskrukturer – ikke de konkrete billeder: helten, ondskaben (skyggen), den gamle vismand, den store moder, det guddommelige barn, guden og gudinden (anima og animus).
En arketype viser sig som en “projektion” på omgivelser, hvor man eks. invsterer stærke følelser i et andet mennske: positive investeringer i heltemyten (før og nu) eller negativt i fjendebilleder. Myter og metaforer/metonymer.
Individuationen kommer i stand ved at den enkelte f. eks. begynder at trække sine “projektioner” tilbage, muligvis overidealiserede personer gøres eks. jordnære, og persona og selvet kommer i dialog. Det officielle “jeg” er kun en mindre del af personlighedens struktur. Går fra ydre styriung til indrestyring.
Især livsmidten, midtvejskrisen hvor man opdager at udadvendt vækst, karrierestræb osv. er ensidigt og forbundet med store personlige omkosninger. Man er kravlet op på stigens øverste trin og ser nu det er det forkerte træ den læner sig op ad. Er man opmærksom starter måske en ny udvikling på det indre plan, den indre rejse, helterejsen. Personaen kommer i kontakt med dybere potentialer, fantasier og drømme. Det undertrykte indhold kommer til overfladen som justeres mod større rummelighed og åbenhed. Dette kan ske gennem visualisering, aktiv imagination, tegnearbejde, drømme-symbolanalyse indgår i behandlingen af udviklingsmæssige kriser. Jeget oplevet som fragmenteret, man er tvunget til er revurdere sit liv og virke.
Arketyperne er transperante, dvs. man skal endelig ikke identificere sig med det kollektive ubevidste, arketyperne er transpersonlige og lever et eget liv. Man skal altså på den ene side tage ved lære og integrere dem, men samtidig lære at begrænse sig i relation til dette upersonlige . Faren er at man kan idendificere sig så meget med sin arketype, man eksempelvis rammes af “messias-kompleks” og tror man at udvalgt martyr til at frelse verden.
Selvet og kontakten med dette er målet for individuationen, en ideel helhed på en gang noget personligt og individuelt og samtidig “transpersonligt” og universelt. Mødet med Simurghen. Mødet med selvet er ofte ledsaget af stærke “nimunøse” følelser, mødet med en gud, det hvide lys, guld, diamant, paradisets have, livstræet, soltegn mv. Ofte med en geometrisk struktur, som Jung genkender fra indernes/tibetanernes “mandalaer”. Det kollektive ubevidste kan rumme motiver fra religionshistorien, kloner arkaiske træk. Symboler som ligger i det ubevidste under kulturens bevidste lag og klones synkront..

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

SEO KIOSK could be interpreted as a metaphor for the brain’s ability to optimize search processes and organize information in a streamlined manner, similar to how a kiosk presents information in a simplified and accessible way – kiosk mode!

https://youtu.be/7YRYITEi5kY?si=HKrUP7ec8E8klX1N

Follow on Facebook and watch more music/videos created on my iPad on Youtube

THOUGHTS

CROTICAL thinking transformed Thoughts

Lesson Plan: Critical Thinking Skills

POUL7 March 2023
Teaching Critical Thinking Skills to Students Grade Level: Middle School (6th-8th) Number of Lessons:...
tmpekqmabm4 Thoughts

Understanding Child Development, Object Relations, and Separation-Individuation Process in Parenting

POUL13 November 2023
Me: Could you elaborate the following text translate to...
dav Thoughts

Learned helplessness vs. taught helplessness and lack of critical thinking skills

POUL25 November 2023
Let's discuss into the concepts of learned helplessness and taught helplessness. Learned Helplessness: Learned...
ScreenShot 20230604104031 transformed scaled Thoughts

Amniotic ocean – What´s that?

POUL29 May 2023
While the terms "amniotic" and "ocean" may not have an apparent connection at first glance, a deeper examination...

STORIES

liva in school 1 Stories

Exploring the Essence of the Online Experience

POUL6 November 2023
Digital Phenomenology: Exploring the Essence of the Online Experience In the realm of digital marketing, the quest...
1000x700 unsplash bg city Stories

Freud og psykoanalysen

POUL17 August 2017
Freuds psykoanalyse som eksempel på navigationskort over ukendte lokaliteter, bevidsthed topologiske begreber såsom...
Skrmbillede 2017 08 31 kl. 06.24.46 Stories

Accent-free-English

POUL1 March 2019
It is more fun to talk with someone who doesn't use long, difficult words but rather short, easy words...
ScreenShot 20230424223444 Memetic Engineering

What´s that? – Volume 003 Mar 2023

POUL24 April 2023
What is Simurgh? The Simurgh, also spelled as "Simorgh," is a mythical bird that appears in Persian mythology,...

Memetic Engineering

bpr

Business Process Reengineering

10 November 2023
orglearn

Organizational Learning

10 November 2023
finale from the louis vuitton me

Learning Processes

10 November 2023
download 5

Meaning Formation and Situated Learning

10 November 2023

Ideas

A tan skin aztec female all blue and gold elaborat 1

Digital Phenomenology and the Hard Problem of Consciousness

11 November 2023
image ord

What`s that? – Volume 005 Nov 2023

10 November 2023
cityscape

Computational thinking, and critical thinking skills

6 November 2023
ScreenShot 20231106091817

The Power of Computational Thinking in Understanding AI and the Universe

6 November 2023

Memetic Engineering

https://www.youtube.com/watch?v=G3-7Y5t8DaE

MEMETICS

ScreenShot 20230424223444

What´s that? – Volume 003 Mar 2023

24 April 2023
punk2

What is Metaname = Viewport ?

10 May 2023
search engine optimization chalkboard ss 1920 800x450

SEO – definitions

8 June 2017
Skærmbillede 2019 05 03 kl. 14.04.56

SEO, Viewports & Memes

10 November 2023

Subscribe to SEO KIOSK Newsletter

Don´t miss any of my latest posts. You will not regret it!

Unlock a World of Knowledge! Subscribe to my Newsletter. For Expert Insigts. Educational Articles. And Exclusive Updates. Elevate Your Learning Experience with My Curated Content. Join Me on This Enriching Journey. Don´t miss any of my latest posts.
You will not regret it!

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription. You will not regret it!

A7BB2B9A 00D0 483F BC25 7C4520130450 scaled
Stories

Isaac Asimov and Hari Seldon’s plan

POUL27 February 2023
csm Shannon2
Memetic Engineering

Claude Shannon`s Source Code Theorem

POUL13 November 2022
ScreenShot 20230223120357
Ideas

Memetic Engineering in the Newsroom

POUL23 February 2023
monn palace egypt
Stories

Ibn Arabi and ChatGPT

POUL27 February 2023
girlhu
Thoughts

Virtual Technology & Digital Consciousness

POUL28 October 2023
Hovedstrømninger i Metapsykologien 1900 – 2000
Første bølge
Første bølge
Pavlov – Skinner
Kelly
Lakoff
Anden bølge
Anden bølge
Freud
Piaget
Mahler
Stern
Bowlby
Kohlberg
Vaillant
Tredie bølge
Tredie bølge
Maslow
Blumer
Winnicut
Goleman
Fjerde bølge
Fjerde bølge
Jung
Habermas
Grof
Wilber
Personal Construct
Introduktion - 1998
Modelstruktur
Find din type
1. Perfectionist – The Ruler
2. Hjælperen
3. Motivatoren
4. Artisten
5. Tænkeren
6. Loyalisten
7. Generalisten
8. Lederen
9. Formidleren
Business Process
Introduktion - 1998
Kapitel 1
Kapitel 2
Kapitel 3
Kapitel 4
Kapitel 5
Kapitel 6

Copyright © 2023 SEO KIOSK. All Rights Reserved.

Codilight Theme by FameThemes