Skip to content
Menu
  • Frontpage
  • Post Sections
    • Art Zone
    • Thoughts
    • Ideas
    • Stories
    • Memetics
  • Forums
    • Discord
    • Art Zone
    • Thoughts
    • Ideas
    • Stories
    • Memetics
  • About
    • Digital Phenomenology
    • About
      • TOU
    • The Blue Book
  • Login
  • Members
  • Search
  • Frontpage
  • Post Sections
    • Art Zone
    • Thoughts
    • Ideas
    • Stories
    • Memetics
  • Forums
    • Discord
    • Art Zone
    • Thoughts
    • Ideas
    • Stories
    • Memetics
  • About
    • Digital Phenomenology
    • About
      • TOU
    • The Blue Book
  • Login
  • Members

SEO KIOSK

Digital Phenomenology

Organisatorisk læring

Organisatorisk læring – poul goldschadt 1998

Den lærende organisations-konceptet synes at være fulgt efter TQM og BPR procesmanagement: Konsulentbureauer og IT-industrien synes lige nu i gang med et hidsigt væddeløb med at omklamre “den lærende organisation”. Organisatorisk læring bliver af mange kan betegnes som et kvantespring indenfor virksomhedsledelse og organisationsudvikling. The cognitive turn – jump to non-linear hypertext! Memetics!

TQM BRP OL
Focus Variances Business Process Oganizational learning
Purpose Better quality/service Profitability Knowledge/innovation
Management strategy Top/down/buttom up Topdown Buttom up
Initial analysis Customer satisfaction Identify vision Employee consultation
Typical methods Benchmark Best in class Process modeling Org. change method Focus group User development
Nature of change Quantum leaps Obliterating Focus group
Pedagogical model Single loop Double loop Single/double loop
Work design Holistic Empowerment Tea, work
Purpose of IT Limited role Documentation of prod.flow Monitoring flow/performance Role centre stage Radical new ways of IT Integrated systems Symbiotic role Continious feed-back Transparency
Impementation Comprehensive Radical Incremental
Motivation Commitment Burning platform Intrinsic motivation

 

Bag den lærende organisation og videns-management tankegangen – det vidensbaserede samfund. Fordelene ved BPR procestankegangen kan efter min opfattelse ikke lige overføres til den lærende organisation, dens videns-aktiviteter og dermed vidensmanagement. Men der er store ligheder og berøringspunkter. Viden som fremtidens strategiske ressource.

I det videnbaserede samfund er anvendelsen og styring af viden en essentiel konkurrenceparameter for virksomheder. De mest succesfulde virksomheder er dem, som bedst formår at anvende den viden, der eksisterer i og uden for deres organisationer. Lærende organisationer betegner organisationer, hvor mennesker/medarbejdere til stadighed udvider deres evne til at skabe resultater, de virkelig ønsker, hvor nye initiativer og måder at tænke på støttes, hvor der er et fælles engagement, og hvor mennesker kontinuerligt lærer at lære sammen.

Den lærende organisation er en bevidst valgt virksomhedsfilosofi, hvor medarbejdere, grupper og organisationen som helhed er fokuseret på at lære. Opsamling af viden – information retrievel – er centrale kompetencer i Den lærende organisation.

Fra Taylors Scientific management koncept, funktionelt opbyggede organisationer med specialisering af arbejdskraften, fik vi centralisering, storskalet økonomi. Ledelsesudvikling og politikker og procedurer og politikker for linje-personel. Fra landbrug over industri, markedsglobalisering til planetarisk tænkning. Fra det mekanisistiske verdensbillede over det termodynamiske verdensbillede til det kybernetiske. Der tale om et nyt syn på virksomheden som inddrager større og større dele og helheder. Der er med den lærende organisation tale om en gennemgribende multi-dimensionel forandring, der transformerer alle apekter af virksomheden.

Der er med OL (den lærende organisation) således ikke bare tale om en ny procesorienteret ledelsesstrategi, med fokus på processer og den funktionsopelte organisation.

Det er med Ol ikke alene tanken om blot effektivisering af forretningsgang såsom ordrebehandling, salg/marketing, logistik og administration.

Der er med OL ikke alene tale om at bevæge sig fra en situation med vertikalt opdelte organisation i funktioner til en horisintal og procesorienteret.

Det er ikke nok blot at tale om “nyt syn på virksomheden”, nøgleordne er ikke procesorientering, innovativ anvendelse af IT osv. Det er ikke nok med ambitioner om optimering af resultater

Der er ikke tale om nogen kontinuerlig forbedrng af eksisterende processer.

Der er med OL tale om forandring i det ledelsesmæssige grundsyn og filosofi! Et radikal skift i syn på innovation og diffusion. Der er med OL tale om et ganske andet grundsyn. Fra multidimensionelle modelindgange til kybernetiske neurale netværksfilosofier. Den lærende organisation – Kreativ organisationsudvikling i en postmoderne verden! Fra et mekanicistisk, over et termodynamisk, til det kybernetiske.

Ledere Ledelse
Information (ofte envejs) Netværkskommunikation
Struktur  Proces
S.k.rationelle planer Kreatiive visioner
Regelstyring Rammestyring
Kvalifikation Kompetence
Stabilitet Flexibilitet
Fastholdelse af aktuelle positioner Ændringsberedskab
Org. som en stat i staten Udadvendthed (Corporate Image)
Varetage alle funktioner selv Outsourcing
Profitmaksimering Bredspektret målopfyldelse
Individuelt arbejde Teamarbejde

 

Faglig specialist Generalist
Funktionelt ansvar Personale ansvar
Manager Leader
Universel ledelse Situationsbestemt ledelse
Yre kontrol Indre styring
Hierarkisk ledelse Projekt- og netværksledelse

 

Faglige kvalifikationer Bredspektret kompetence
Blind loyalitet Commitment
Udfylder job Varetager arbejdsopgaver
Samspil på virksomhedens præmisser Bevidsthed om selvværd, krav
Permanent ansættelse Kort og deltid
Vertikal forfremmelse Dynamisk karriereudvikling
Belønnes for arbejdstid Performance baseret løn
Vrksomheden påtager sig hovedansvar for udvikling Medarbejdere har ansvar for egen udvikling

Den lærende organisation har afskaffet forestillingen om at læring er en passiv aktivitet og bygger i stedet på actions-læringsprogrammer, der kombinerer indlæring og jobudførelse.

Fokus flyttes fra selve undervisningen til i højere grad at end tidligere at omfatte både fasen før selve træning samt fasen efter. Der kan blive tale om individuel coaching. Ledelsesudviklingen er i højere grad en målrettet in-house proces. Teambuilding og teamudvikling er et vigtigt fokus område i forbindelse med kompetenceudvikling i den lærende organisation. Viden defineres som information med stor målbar værditilføjelse / fortolkning, sammenhæng, konsekvenser af information fra eksperter. Processer er viden/data – videnstransfer. Organisationen som et system af beslutninger. Virtuelle organisationer, dvs. en service organisation, selv hvor der er et fysisk produkt involveret. Selve produktet betragtes som et biprodukt til selve måden, varen produceres, forandres og leveres. Kulturen træder i centrum – værdier. en lærende organisation. Mål og midler skal ses i nyt lyt lys. Måder beslutninger træffes ændres, nye konsekvenser iagttages og skal medregnes gennem reflektion. Læring betyder at virksomheden indarbejder fortsat udvikling i processerne, det er ikke nok blot et repetere vante arbejdsgange. Viden er kommunikation som er beslutninger – som er talehandlinger og dialog.

Fæmenologisk kan den lærende organisation anskues som havende en intern og en ekstern side, inderside og en yderside, og en personlig og en kollektiv.

Indre Ydre
Individ 1. PA – Psykisk arbejdsmiljø – Person og intentionalitet 3. DLO – Den lærende organisation – Adfærd
Kollektivt 2. DUA – Det udviklende arbejde – Livsverden 4. HRM – Human Resource Management. Organisationen som socialt system
—

Direct Channel – Live

Principia

  • Timeline Media
  • True Detective
  • What is a landing page
  • Private investigations
  • Product Landing Pages
  • The Meme-as-digital twin
  • SEO – definitions
  • SEO, Viewports & Memes
  • Destructive memes
  • Memetic Warfare
  • Digital Phenomenology
  • Meme-as-wormhole
  • Meme-as-digital feudalism
  • What Exactly is UX design?
  • The meme-as-bully
  • Really! What are Algorithms
  • Grand Gallery of Goals

Forums

  • Art Zone
  • Ideas
  • Memetic Engineering
  • Stories
  • Thoughts

Cybernetica

Problemkreds – 2002
Memetics – problemkreds 2002
Memetics & Metode
Grundsyn
SEO, Viewports & Memes
Situeret læring
Memetic Lexicon
Ordliste
Læreprocesser
Organisatorisk læring
Forretningsprocesser
Hovedstrømninger i Metapsykologien 1900 – 2000
Første bølge
Første bølge
Pavlov – Skinner
Kelly
Lakoff
Anden bølge
Anden bølge
Freud
Piaget
Mahler
Stern
Bowlby
Kohlberg
Vaillant
Tredie bølge
Tredie bølge
Maslow
Blumer
Winnicut
Goleman
Fjerde bølge
Fjerde bølge
Jung
Habermas
Grof
Wilber
Personal Construct
Introduktion - 1998
Modelstruktur
Find din type
1. Perfektionisten
2. Hjælperen
3. Motivatoren
4. Artisten
5. Tænkeren
6. Loyalisten
7. Generalisten
8. Lederen
9. Formidleren
Business Process
Introduktion - 1998
Kapitel 1
Kapitel 2
Kapitel 3
Kapitel 4
Kapitel 5
Kapitel 6
Kinabilleder
Educational hot spots
Uddannelse & Kina 2005
798 Art Zone 2008
798 Art Zone 2014
Beijing 2008
Beijing 2013
Beijing 2014
Hangzhou 2012
Suzhow 2011
Nanjing 2011
Hong Kong 2012
Shenzhen 2012
Binzhou 2004
Dalian 2006
Dalian 2013
Xian 2007
Li River 2007
Kinesiske mur 2008
Taishan 2009
Wuxi 2011
Hanoi 2012

Ideas

Your computer is a musical instrument

13. November 2021

Freud og psykoanalysen

18. March 2020

Blue Bossa – Dexter Gordon

22. April 2019

Lorem Ipsum etc.

13. April 2019

Learn english conversation

accent-free-english

Copyright © 2023 SEO KIOSK. All Rights Reserved.

Codilight Theme by FameThemes