Second force: Den psykoanalytiske eller "psykopatologiske" tilgang trækker på observationer og terapi af og med mentalt syge mennesker, og det er der kommet en hel del godt ud af. Den har givet indsigter i de mere ordinære bevidsthedsaktiviteter. Desværre ser den snart patologiske aktiviteter alle vegne og det giver et forvrænget billede. Resultatet
af behaviorismen/kognitive psykologi og psykoanalysens tilgange er at
individer ses som en kombination af robot og animale instinkt/drift, som
civilisationen med nød og næppe kan holde i ave. Tilgange
som ikke opfordrer til undersøgelser af dybere niveauer af bevidstheden.
Der er ikke noget at hente for en seriøs videnskabsmand. Disse
to tilgange er langt hen af vejen i harmoni med det materialistiske menneskesyn,
som dominerer den vestlige tankegang. Man ender i "scientisme "der
minder om fundamentalistiske, dogmatiske, religiøse synsvinkler,
uigennemtrængelige for nye data og ideer, en kontinuerlig åbenhed
som videnskabelig forskning jo bør have. De to retninger har været
kilde til særdeles anvendelig information om og metoder til at studere
bevidsthed, men som regel udført indenfor de implicitte scientisiske
paradigmer der præger vor tid. Objektrelation og splitting i sandt og falskt selv. Personligheden/personaen skabes hele tiden og emergerer, opstårfordi barnet skal overleve i en fysisk verden af nødvendigheder. Personlighedsstrukturer og kognitive mønstre udvikles for at beskytte processen i organiseringen af selvet. En del af barnets ubeskyttede kontaktmed omgivelserne er truet, og barnet konstruerer regler til at udvikle nye konstruktioner om omverdenen. Barnet lærer gennem adfærd, identifikationer og psykiske forsvarsdynanikker at overleve, beskytte sig. Der dannes kognitive bufferefor at beskytte et truet aspekt af selvet, idet konflikter og ambivalens opstår i barndommen under udviklingen af jeg-identiteten, autonomi. Når ens jeg-opfattelse knyttes til en tillært personlighed, idet individet herefter bliver fremmed overfor sin egen selv. Oplever splittelse mellem modstridende krav, står overfor dilemmaer, modrettede attraktorflader: driftmæssige, sociale, imaginære. Det indebærer paradoksalt at en række kvaliteter eller aspekter af selvet beskadiges eller gradvist tabes under barnets opvækst, kulturens byrde. Adskillelsen fra moderen, separation/individuation processen, kapringen, hvor barnet tilegner sig sin individualitet, kan opleves at indeholde et tab af kontakt med eksempelvis de fantasmatiske selv-fornemmelser, som efterlader en neurotisk følelse af tomhed, savn og længsel i kernen afselv-fornemmelserne. Selv-system og personlighed skabes hele tiden og emergerer, opstår fordi vi/barnet skal overleve i en fysisk/social omverden af nødvendigheder. Psykodynamiske personlighedsstrukturer og hierarkisk kognitive mønstre udvikles/emergerer for at beskytte processen i organiseringen af selvet. En del af barnets ubeskyttede kontakt, forandring kvaliteten af interpersonelle relationer, ændringn i kateksering, og relationert med omgivelserne trues, og barnet lærer situationistisk, gennem ædfærd, identifikationer og psykiske forsvarsdynanikker at overleve, beskytte sig. Under udklækningen sker dannelsen af kognitive og interpersonelle buffere for at beskytte et truet aspekt af selv-fornemmelser, idet dilemmaer, konflikter og ambivalens opstår under udviklingen af autonomi og identitet. Fra ydrstyret til indre, fra afhængig til uafhængig, herre/ trælrelationer. Der sker et adskillelse af noget ydre og indre i den sociale interaktion, et falsk og et sandt selv, noget privat og offentligt - vi lærer at forstille sig, spille roller for at opnå realisering af hensigter. Personligheden er udtryk for nødvendige kompromisser med omverdenen. Derfor aldrig udtryk for noget spontant, for fri vilje, frie valg - men en kompulsiv emergens og reaktion! Man knytter sig altså til et selv-billede for at få sikkerhed, fysisk, emotionelt, økonomisk, socialt - men selv-billedet er jo i sidste instans ikke andet end en selv-skabt mental konstruktion af skemabegreber, minder og følelser! Det emergente selv-billede har således som sin kerne følelsen af fravær og tomhed pga. beskadigede aspekter i selv-fornemmelser og den fantasmatiske sfære. Problemene,
neurosen, psykosen opstår når ens jeg-identitet knyttes
til den tillærte personlighed og ikke et selv-billede, der er
i harmoni med selvet. Personligheden indeholder ubevidst erindringen af
aspektet og søger at fylde hullet med falsk
kvalitet eller med håb hentet udefra. Personligheden er en refleksion,
omend ufuldstændig, af ens selv, som en imitation af og et substitut
for et aspekt i selvfornemmelserne. Det tillærte selv-billede
udelukker paradoksalt ganske enkelt oplevelser af fylde og enhed. Dvs.
når det tillærte selv-billede trues af ambivalens,
konflikt- og nederlagssituationer Det
betyder at eksempelvis en identifikation med et ideal, samtidig indeholder
idealets typiske forsvarsdunamik til at sikre beskyttelse og overlevelse,
og at denne forsvarsmekanisme samtidig står i modstrid med de
beskadigede aspekter, hindrer dem i at heles. Identificerer man sig med
den stærke, magtfulde helt, der åbent konfronterer
ondskabsfulde modstandere, Nu
er både personlighed og selv nødvendige elementer, det skal
ikke forstås som et enten/eller. Der eksisterer ingen selv-fornemmelser
uden personlighed. Problemet er altså ikke personligheden som sådan,
men adskillelsen fra selv-fornemmelserne. Det gælder om at kunnede-identificere
- dvs. gennemskue |
|